דבר תורה לשבת בלק תשפ"ב

 

השבוע ההפטרה שלנו לקוחה מדברי הנביא מיכה, המתייחס לפרשת השבוע, היא פרשת בלק. וכך הוא אומר לעם:

"עַמִּי, זְכָר-נָא מַה-יָּעַץ בָּלָק מֶלֶךְ מוֹאָב, וּמֶה-עָנָה אֹתוֹ, בִּלְעָם בֶּן-בְּעוֹר–מִן-הַשִּׁטִּים, עַד-הַגִּלְגָּל, לְמַעַן, דַּעַת צִדְקוֹת יְהוָה. בַּמָּה אֲקַדֵּם יְהוָה, אִכַּף לֵאלֹהֵי מָרוֹם; הַאֲקַדְּמֶנּוּ בְעוֹלוֹת, בַּעֲגָלִים בְּנֵי שָׁנָה.   הֲיִרְצֶה יְהוָה בְּאַלְפֵי אֵילִים, בְּרִבְבוֹת נַחֲלֵי-שָׁמֶן?

האם ה' רוצה בזבחים ועולות? בתקרובות ממשיות – התשובה ברורה, אך היא מנוסחת נפלא –

הִגִּיד לְךָ אָדָם, מַה-טּוֹב; וּמָה-יְהוָה דּוֹרֵשׁ מִמְּךָ, כִּי אִם-עֲשׂוֹת מִשְׁפָּט וְאַהֲבַת חֶסֶד, וְהַצְנֵעַ לֶכֶת, עִם-אֱלֹהֶיךָ.

על פסוק זה אומר ר' אליעזר במדרש: מאי דכתיב [הִגִּיד לְךָ אָדָם מַה טּוֹב וּמָה ה' דּוֹרֵשׁ מִמְּךָ כִּי אִם עֲשׂוֹת מִשְׁפָּט וְאַהֲבַת חֶסֶד וְהַצְנֵעַ לֶכֶת עִם אֱלֹהֶיךָ]. עֲשׂוֹת מִשְׁפָּט – זה הדין, וְאַהֲבַת חֶסֶד – זו גמילות חסדים, וְהַצְנֵעַ לֶכֶת עִם אֱלֹהֶיךָ – זו הוצאת המת והכנסת כלה לחופה. (בבלי סוכה מט ע"ב)

כלומר הצנע לכת עם אלוהיך הכוונה היא לעמוד ליד אנשים בשעת כאבם וצרתם ופשוט להיות שם. הרבה אורית רוזנבליט כותבת כי אלו שתי דוגמאות לרגעים בהם נמצא האדם בצלם של אחרים, אך נוכחותו עושה עבורם את ההבדל וגם עבורו.

האדמו"ר מקוצק מאיר זוית אחרת על הצלע השלישית בדרישה של מיכה הנביא – הצנע לכת עם אלוהיך –

"וכעין זה דרשו על התפילה הנאמרת בעת הכנסתו של תינוק בברית המילה "כשם שנכנס לברית, כן ייכנס לתורה, לחופה ולמעשים טובים". מהו כשם? "כמו שלברית נכנס התינוק ללא גאווה, ללא פניות וללא כוונות זרות, שהרי התינוק עצמו אינו עושה מאומה, כן ייכנס לתורה, לחופה ולמעשים טובים"(עטורי תורה ויקרא עמ' 65 בשם אדמו"ר מקוצק).

כלומר כשאנו מקיימים את המצוות, את המשפט ואת החסד – עלינו לעשות זאת בצניעות עם אלהינו – לא מתוך האגו, לא מגאווה, יהירות או דאגה לתדמית שלנו – אלא כמו הסיסמא המאוסה אך הגאונית של נייק – JUST DO IT פשוט לעשות.

והנה אתמול נודע לי על אשה אחת שמנסה פשוט להתקיים, פה במבשרת עירנו, אם יחידאית, שפותחת בית קפה ויהודים לאומניים קיצונים גורמים לה לסגור אותו – בהפחדה, באיומים. והיא מתגברת ומתעקשת ופותחת שוב את בית הקפה הזה.

והדרשה הערב היא קצרה במיוחד, אין צורך להכביר במילים. פשוט צריך לעשות את זה.

עשות משפט, ואהבת חסד והצנע לכת עם אלוהיך.

הכתובת של בית הקפה היא מבצע נחשון 1. פשוט צריך להגיע לשם.

תפילה, כמו שהרב השל טען, לעיתים קוראת לא על השפתיים או בלבותינו, אלא ברגליים.

שבת שלום ועיד אל אדחא שמח לשכנינו.