דבר תורה לפרשת פנחס תשפ"א

שני הסיפורים המפורסמים של פרשת השבוע שלנו הם פנחס – הכהן הקנאי שדוקר את החוטאים וזוכה בברית עולם והסיפור השני, האהוב יותר על הזרמים הליברליים, הוא על חמשת בנות צלופחד שדורשות שיכירו בהן כיורשות החוקיות ומשנות על ידי דרישתן את החוק האלוהי.

אבל לפעמים נחמד גם לשים לב לפרטים קטנים המופיעים בין לבין.

מיד אחרי פנחס אנחנו מוצאים רשימה ארוכה ארוכה של כל שבטי ישראל, לפי המשפחות שלהם. כפמיניסטית בלתי נלאית – אני ישר רצה לחפש את השמות של הנשים ברשימה, בד"כ כשמדובר ברשימות מקראיות נכונה לי אכזבה. אך דווקא כאן – בקריאה מדוקדקת – מופיעות לא פחות ולא יותר משמונה נשים –חמשת בנות צלופחד: מחלה, נעה, חוגלה מילכה ותרצה; יוכבד ומרים; ואם קוראים היטב – אז יש אחת – סרח בת אשר. אם נוסיף עוד את שמה של המידנית האומללה  – כזבי בת צור,  נגיע ללא פחות מתשע נשים.

אם לוקחים בחשבון שפחות ממאה נשים מוזכרות בשמן בתנ"ך – הרי שיותר מעשרה אחוז מהן מופיע בפרשה שלנו – הרי זה הישג מכובד.

תזכרו את המספר תשע. הוא מספר חשוב. עוד נחזור אליו.

נתעכב רגע ונביט מי הן הנשים שזכו ששמן יזכר לעד. אם נשים את כזבי בצד,הרי שרובנו מכירים את הסיפור של שבע מתוכן. חמש הן כאמור בנות צלופחד ויוכבד ומרים – האמא והאחות של משה ואהרון ומרים אחותם.

מיהי סרח בת אשר? חיפוש קל מגלה כי שרח מופיעה פעמיים – פעם אחת כשמונים את בני ישראל הנכנסים למצריים ופעם שניה, בפרשה שלנו כשהם יוצאים ממנה.

אם כך סרח, בתו של אשר, על דרך הפשט – חיה יותר מ400 שנה. היא היחידה שירדה למצריים וגם עלתה ממנה. ולכן סרח היא דמות פלאית. מדרשי חז"ל יתארו את שרח כאשה חכמה ובעלת כח השפעה, אשה שהגברים מרבים להתייעץ איתה והיא הגורם המניע תהליכים הסטוריים חשובים – בראש ובראש את מהלך הגאולה. בידי שרח נמצאים מפתחות הגאולה.

שמה המוזר של סרח, יכול אולי להעיד עליה – בתיאור בנית המשכן סרח הוא העודף. היריעה העודפת, הנוספת שהיא החשובה מכולן כי מכסה את הכיסוי.

על רקע של כל עשרות הגברים המוזכרים ברשימה – הנמצאים שם רק מכורח השיוך המשפחתי שלהם (הרשימה מחולקת לפי שבטים). שמונה הנשים הללו בולטות בהשפעה שלהן, בידע, בחוכמה ובניסיון שלהם.   ואוסיף כי גם באומץ שלהן ואולי ובעיקר בחתרנות שלהן אל מול הממסד – שרח, עפ"י אחד המדרשים, היא היחידה המעזה לבשר ליעקב כי בנו – יוסף עדיין חי.

מרים ויוכבד, גם זה עפ"י המדרשים הן למעשה שפרה ופועה, המילדות המעזות להפר את צו פרעה ובכך משפיעות על מהלך ההיסטוריה. כמובן שמרים תגדל ותהיה לנביאה – כמעט שוות מעמד לאחיה משה.

ואחרונות הן בנות צלופחד שמעזות להרים את קולן, להישיר את מבטן למשה ולדרוש צדק.

ביקשתי מכם לספור את המספר תשע – שמונה הנשים בנות ישראל ועוד אחת מדינית – וביחד תשע.

ולמה תשע חשוב לי?

כבר לפני שלושה שבועות ציינה כאן בדרשתה היפה, גוסטי, כי בממשלה החדשה שקמה בישראל יש הישג הסטורי – מתוך 27 שרים יש לנו תשע שרות. שליש. אנחנו רחוקים מאוד מ50% של יצוג שיוויוני אך זהו מספר השרות הגדול ביותר של שרות בממשלה עד כה.

מי יתן ותשע השרות בממשלה יהיו כשמונה הנשים ברשימה – חזקות, משפיעות, עושות צדק.

מי יתן ונזכה שמחצית מהאוכלוסיה תגיע לייצוג המגיע לה ושלא אצטרך לבדוק כמה נשים יש ברשימה פשוט כי הדבר יהיה מובן מאליו.

שתהיה לכולנו שבת שלום