דבר תורה ל"כי תבוא" תשע"ט

אני כותבת דברים אלו ביום רביעי בבוקר. סערת הבחירות שלא ממש הוכרעו עדיין ברקע ועמה האפשרות המוחשית שהממשלה הבאה שתורכב, תכלול נציגים שמבחינתם היותנו עם סגולה איננה רק ברכה אלא תירוץ והצדקה לכינון מדיניות של אפליה וחוסר צדק.

פרשת השבוע שלנו, פרשת "כי תבוא" כוללת את אחת מחמש הפעמים שהביטוי סגולה בהקשר עם ישראל מופיע בתנ"ך.

וכך הוא מופיע אצלנו:

"אֶת־ה' הֶאֱמַרְתָּ הַיּוֹם לִהְיוֹת לְךָ לֵאלֹהִים וְלָלֶכֶת בִּדְרָכָיו וְלִשְׁמֹר חֻקָּיו וּמִצְוֹתָיו וּמִשְׁפָּטָיו וְלִשְׁמֹעַ בְּקֹלוֹ: וַה' הֶאֱמִירְךָ הַיּוֹם לִהְיוֹת לוֹ לְעַם סְגֻלָּה כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר־לָךְ וְלִשְׁמֹר כָּל־מִצְוֹתָיו" דברים כ"ו 17-18)

השימוש בשרש א.מ.ר בצורה המופיעה כאן אינו שכיח והוא חשוב להבנת כוונת היותנו "עם סגולה"

מפרש אבן עזרא (ומצטט ומשבח את יהודה הלוי): האמרת – מלשון גדולה, וקרוב מגזרת "בראש אמיר" (ישעיהו יז ו). ויאמר רבי יהודה הלוי הספרדי נ"ע,(נוחו עדן) כי המלה מגזרת 'ויאמר', והטעם – כי עשית הישר, עד שיאמר שהוא יהיה אלהיך. גם הוא עושה לך, עד שאמרת שתהיה לו לעם סגולה. ויפה פירש. והנה תהיה מלת האמרת פועל יוצא לשנים פעולים."

אומר אבן עזרא האמרת – גם מלשון "אמיר", קרי גדולה וגם מלשון דיבור. אבל החשוב בפירוש הוא ההדדיות – אנחנו בוחרים באלוהים להיות לנו אלוהים על פני כל אלוהים אחרים. ורק אז אלוהים מאמיר אותנו, רק אז אנחנו נהפכים ל'עם סגולה'.

מה כוללת הבחירה באלוהים? נו…משה מדבר על זה כבר שבע פרשות, ב"דברים" שלו.

אך אם שכחנו…אז כמה פסוקים קודם, בהצהרת "ארמי אובד אבי" אנחנו מצווים: "וְשָׂמַחְתָּ בְכָל-הַטּוֹב, אֲשֶׁר נָתַן-לְךָ יְהוָה אֱלֹהֶיךָ–וּלְבֵיתֶךָ:  אַתָּה, וְהַלֵּוִי, וְהַגֵּר, אֲשֶׁר בְּקִרְבֶּךָ.  {ס}  יב כִּי תְכַלֶּה לַעְשֵׂר אֶת-כָּל-מַעְשַׂר תְּבוּאָתְךָ, בַּשָּׁנָה הַשְּׁלִישִׁת–שְׁנַת הַמַּעֲשֵׂר:  וְנָתַתָּה לַלֵּוִי, לַגֵּר לַיָּתוֹם וְלָאַלְמָנָה, וְאָכְלוּ בִשְׁעָרֶיךָ, וְשָׂבֵעוּ(דברים כ"ו 11-12).

ואם עדיין אנחנו מתעקשים לומר שעם סגולה, הכוונה היא אך ורק זכויות ויתרונות, אזי בתוך רשימות הארורים – שהלוויים וכל העם ענה אחריהם 'אמן'  נשים לב במיוחד לשלשת הארורים הללו –

"אָרוּר, מַסִּיג גְּבוּל רֵעֵהוּ; וְאָמַר כָּל-הָעָם, אָמֵן.   אָרוּר, מַשְׁגֶּה עִוֵּר בַּדָּרֶךְ; וְאָמַר כָּל-הָעָם, אָמֵן.   אָרוּר, מַטֶּה מִשְׁפַּט גֵּר-יָתוֹם–וְאַלְמָנָה; וְאָמַר כָּל-הָעָם, אָמֵן (דברים כ"ז 17-19).

כאשר נוכל לומר עם יד הלב שכולנו – אנחנו והמנהיגים שבחרנו לא מטים משפט, לא משגים עור בדרך ולא מסיגים גבול רענו, אזי נוכל גם להתהדר במושג 'עם סגולה'.

ההדדיות מחזירה אותי שוב, לימים אלו, ימי אלול. ימים ש'אני לדודי ודודי לי'.

שתהיה לנו שבת שלום!

הרב אלונה ניר קרן