דבר תורה לכבוד שבת גאווה תשע"ט

אנחנו רגע לפני שבועות, חג מתן תורה.

למרות חשיבותו של החג והמעמד, אני רוצה דווקא לדבר על השבת הקרובה וליתר דיוק על אירוע משמעותי בשבילי שיקרה עוד שעות אחדות.

מצעד הגאווה – מודה ששם המצעד הוא לא הכי מוצלח בעולם. השם הוא תרגום של המינוח האמריקאי  Pride. בעברית, אולי בגלל הדגש היהודי על "הצנע לכת", גאווה מתקשרת  לנו ליוהרה, גאוותנות (vanity). לתכונה שלילית דווקא.  מכאן היו שהציעו לשנות את שם המצעד למצעד האהבה. כך או כך, השם התקבע ואיתו אולי נתווסף גם רובד לשוני חיובי למילה גאווה.

השבוע קרה עוד אירוע משמעותי בחיי הפרטיים – בית המשפט לעניני משפחה תיקף את צו ההורות שלנו, בהמלצת היועץ המשפטי לממשלה (כלומר בא כוחו במשרד הרווחה).

כל זה משמח מאוד מאוד – משמעות המהלך שמעתה אני אמא שוות חובות וזכויות לאיתמר, בדיוק כמו יעל, האם הביולוגית.

סמיכות האירוע הפרטי למצעד, מדגישה את נחיצות הצעידה הציבורית.

מקווה ששמתם לב שמיטב המוחות הציבוריים, הזמן והמשאבים של המדינה בוזבזו כדי לאשר את ההורות שלי. בפתח הדיון ושלא לפרוטוקול – השופטת פתחה בהתנצלות על חוסר הצורך בקיום הדיון והתהליך כולו, בייחוד לאור העובדה שאנו כבר אימהות לבתנו הבכורה.

אם שמי היה אלון ולא אלונה –  הטירחה, בזבוז הזמן והמשאבים של כולנו היו נחסכים.

כאשר זוג הטרוסקסואלי נשוי מביא ילד לעולם, האבהות נרשמת באופן אוטומטי כבר בבית החולים. ההורה הגבר איננו מתבקש להוכיח אבהותו בשום צורה. יותר מכך כאשר זוג הטרוסקסואלי ניגש לבנק הזרע, ומבקשת תרומת זרע (בדיוק כשם שיעל ואני עשינו), האב נרשם באופן אוטומטי בתעודת הלידה של הרך הנולד. כלומר גם כאשר ברור וידוע מעבר לכל ספק שאין פה אבהות ביולוגית.

תאמרו למה הדבר כ"כ חשוב? מה זה משנה? לא אאריך בפלפולים משפטיים, אך אכתוב שמעבר לעניין העקרוני של שוויון, יש לרישום השלכות מעשיות – מענייני דמי לידה ועד חו"ח צוואות ואפוטרופסות.

וזוהי רק דוגמא אחת קטנה מעולמי הצר, מדוע המצעד כ"כ חשוב ולמה דווקא בחוצות עיר הבירה.

לכן תלוי דגל הגאווה מעל המרפסת שלנו, לכן הוא נתלה גם בחזית בית הכנסת שלנו.

כדי להיראות.

כדי לומר שיש פנים אמיתיות מאחורי האפליה – של א.נשים שאנחנו מכירים : של מכרים, אחים, אחיות, עמיתים לעבודה, נערים ונערות בכיתה של שכנים.

בקבלת השבת מחר יהיה לנו הכבוד לארח את ערן גלובוס, יו"ר הבית הפתוח שהיה עסוק בשבועות האחרונות להיאבק (כרגיל) מול גורמים עוינים שניסו לטרפד את קיום המצעד.

גם אם לא הייתם במצעד היום – בואו מחר – לשמוע ולהראות תמיכתכם.

שתהיה לכולנו שבת שלום.

הרב אלונה ניר קרן